DIA RELA MEMPERTAHANKAN NYAWA DEMI MEMPERJUANGKAN HAK KEMERDEKAAN SEBUAH NEGARA YANG TERBELENGGU OLEH RANTAI PENJAJAH... JUSTERU ITU NAMA MAT INDERA SEWAJARNYA DIABADIKAN SEBAGAI PEJUANG DAN BUKAN PETUALANG... PETITKAN DARI BUKU PENGUKIR NAMA JOHOR DT... TERBITAN YAYASAN WARISAN JOHOR (YWJ)

SAHABAT

.

.

.

.

.

.

.

.

Terkini

get this widget here

Sabtu, 26 Oktober 2013

Belanjawan 2014 : Kenaikan Harga Gula Dengar Apa Kata Datuk Seri Hasan Malek

Menurut kata Menteri Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaaan (KPDNKK) Datuk Seri Hasan Malek berkenaan kenaikan Harga Gula dalam Belanjawan 2014 semalam berbunyi "langkah Pengurangan Subsidi Gula seperti yang diumum Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak melalui pembentangan Bajet 2014 hari ini dapat menjimatkan Perbelanjaan Negara sebanyak RM64.02 juta tahun ini dan RM551.25 juta tahun depan".

"Lebihan Penjimatan ini nantilah yang akan digunakan untuk membiayai Pembangunan Infrastruktur Dalam Negara di masa depan... Rakyat khususnya Peniaga mesti melihat Pengurangan Subsidi Gula secara Positif dan tidak Menaikkan Harga Barangan Makanan berasaskan Gula secara MENDADAK... Kita mesti Meletakkan Kepentingan Rakyat lebih daripada segala-galanya... bukannya meletakkan Kepentingan Keuntungan Peniaga itu sendiri".

"Oleh itu... saya minta supaya Peniaga juga bersama-sama dalam Usaha Kerajaan untuk mewujudkan Kesejahteraan Rakyat ini"... Cuma kali ini Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaaan Datuk Seri Hasan Malek tak cakap kalau Harga GULA MAHAL jangan makan Gula dan gantikan gula dengan barangan lain... seperti beliau mengatakan kalau Harga Ayam Mahal jangan Makan Ayam... kenapa agak-agak nya ya beb.

Kenapa beliau tidak mengatakan sebagaimana beliau mengatakan ketika Harga Ayam Naik Melambung satu ketika dulu... pada hal nya semua barangan tersebut boleh dikatakan adalah KEPERLUAN ASAS kepada Rakyat tetapi ianya masih boleh DIGANTI dengan barangan lain... berbeza dengan Kenailkan Harga Petrol dan Diesel yang Rakyat tiada Pilihan lain walau bagaimana Harga barangan tersebut Melambung Naik... kecuali lah AIR KENCING boleh digunakan sebagai ganti... kah kah kah !.

Dengan meminta Rakyat khusus nya Peniaga supaya tidak Menaikkan Harga Barangan Makanan berasakan Gula adalah sesuatu yang MUSTAHIL dan TAK MASUK AKAL... hanya ORANG GILA sahaja yang tidak Menaikan Harga Jualan selepas KOS bagi Pengeluaran Meningkat... ditambah lagi cara berniaga kebanyakan Peniaga di Malaysia mengalahkan cara berniaga Orang Yahudi iaitu lagi banyak Permintaan dan Pegeluaran lagi SESUKA HATI MAK BAPAK dia orang Menaikkan Harga Barangan... kah kah kah !.

Sepatutnya lagi banyak Permintaan dan Pengeluaran lagi banyak KOS dapat dikurangkan dan dengan itu Harga Barangan tetap sama tetapi Keuntungan akan bertambah dengan bertambah nya Pemintaan dan Pengeluaran... cuma yang PELIK BIN AJAIB nya di Negara Malaysia ni ialah seolah-olah lagi banyak Permintaan dan Pengeluaran lagi banyak RUGI nya beb... seperti Perusahaan Automobil Nasional (PROTON) tu yang sampai sekarang TAK UNTUNG-UNTUNG... kah kah kah !.

Negara lain bila ada Kilang Kenderaan maka Harga Kenderaan akan dijual dengan Harga yang Murah di dalam Negara tersebut berbanding dengan Harga dijual bila Kenderaan tersebut DIEKSPORT... tetapi berlainan sekali kat Negara Malaysia yang konon nya Pemimpin Melayu Umno Pandai Memerintah kerana ia nya jadi TERBALIK beb... iaitu Harga Kereta PROTON lebih Murah harga nya kalau dijual di Negara Luar berbanding Dalam Negara... kah kah kah !.

Itu sebab gua katakan yang cara Berniaga kebanyakan Peniaga di Negara Malaysia ni mengalahkan cara berniaga Orang Yahudi beb... jadi kalau Menteri KPDNKK Datuk Hasan Malek tu mahu Rakyat khususnya Peniaga melihat Pengurangan subsidi Gula secara Positif dan tidak Menaikkan Harga Barangan Makanan berasaskan Gula secara MENDADAK... suruh aje beliau tu Minum AIR KETUM banyak-banyak sampai Muntah beb... kah kah kah !.


hemmmmm..... itu yang gua cakap beb... kalau nak naikkan harga gula naikkan aje le... jangan lah jadi munafik... konon nya nak jaga kesihatan rakyat lah... cakap aje le yang keuntungan sekarang tidak mencukupi untuk dibawa sekali masuk sampai kelubang kubur... wekkkkk tuihhhh... kah kah kah... A B U.

3 ulasan:

  1. Bila PM umumkan apa juga kenaikan para Menteri berkenaan akan beri sokongan dan akan jelaskan macam cara untuk bodek,cuba siarkan ulasan dari pembangkang jangan hanya sebelah pihak saja begitu juga cuba Tanya rakyat jelata dan siarkan pandangannya, cuba siarkan rumah2 pemerintah, kereta dan harta2 pemerintah dengan jujur biar rakyat lihat bagaimana????

    BalasPadam
  2. Dah tak tahan asyik kena troll je dgn rakyat tu yg keluar ayat yg konon meyakinkan rakyat. Pencacai umngok je yg boleh terima sbb dah mmg tahap pemikiran depa umpama lembu dlm kondo ditambah lg dgn sifat syukur redha! Kalau gula rm4 sekilo pun tak kesah janji segala puji dan syukur pd umngok dpt dipanjatkan! Dari umngok depa dtg kpd umngok juga depa mencacaikan diri!

    BalasPadam
  3. tolonglah hormat pandangan orang yang lebih mengetahui apa yang terbaik untuk negara. Sikap manusia mmg tak penah puas. Padahal kita yang dah cukup sempurna dr segi fikizal dan akal pn tak penah nak besyukur kepada PENCIPTA.

    BalasPadam

Lu orang boleh tulis apa yang Lu orang rasa nak tulis... tetapi semestinya apa yang Lu orang tulis tu Lu orang lah yang bertanggongjawap... gua tulis gua yang tanggong tak kan Lu orang tulis gua pulak nak tanggong... itu tak adil nama nya beb... kah kah kah....