DIA RELA MEMPERTAHANKAN NYAWA DEMI MEMPERJUANGKAN HAK KEMERDEKAAN SEBUAH NEGARA YANG TERBELENGGU OLEH RANTAI PENJAJAH... JUSTERU ITU NAMA MAT INDERA SEWAJARNYA DIABADIKAN SEBAGAI PEJUANG DAN BUKAN PETUALANG... PETITKAN DARI BUKU PENGUKIR NAMA JOHOR DT... TERBITAN YAYASAN WARISAN JOHOR (YWJ)

SAHABAT

.

.

.

.

.

.

.

.

Terkini

get this widget here

Khamis, 3 Mei 2012

KESAH DAN TAULADAN DARI NEGERI DIMANA UMNO KUAT DISITU MELAYU MELARAT !.


Cerita ini hanyalah berkisar pada laporan akhbar Sinar Harian Edisi Johor berkenaan seorang balu yang difokuskan mencari waris kepada anak-anak bekas suami beliau... yang bermula dari perkahwinan yang tidak di restuai keluarga pihak lelaki... selepas mendirikan rumahtangga selama 16 tahun Suami dan bapa kepada anak-anak nya telah menemui ajal akibat dari penyakit barah pada 24 April 2012 yang lalu... maka bermula lah episod pencarian waris kepada anak-anak beliau.

Menurut Semi Sapar 45 tahun "Saya perlukan mereka... anak-anak saya perlu tahu siapa datuk, nenek, pakcik, makcik dan sepupu mereka...saya tahu mereka tak suka saya tapi janganlah tak terima mereka... jika mereka tidak terima saya tidak apa... tetapi terimalah anak-anak saya... sebab mereka adalah cucu dan darah daging mereka... selama ini saya sering kali diajukan soalan dari anak-anak di manakah datuk dan nenek mereka... sedih hati saya mengenangkannya".

"Kira-kira 16 tahun lalu setelah melangsungkan perkahwinan dengan arwah suami...  saya pernah berjumpa dengan keluarga mertuanya di Taman Air Biru, Pasir Gudang... kerana  perkahwinan tidak mendapat restu keluarga mertua dan kami membawa diri sehinggalah suami saya meninggal dunia baru-baru ini... saya mengharapkan keluarga mertuanya dapat menerima anak-anaknya kerana hajat saya mahu mempertemukan mereka sebelum saya menutup mata".

"Sejak kematian suami, saya menyara keluarga dengan bekerja kilang... pendapatan yang diperoleh sekitar RM18 sehari dan dalam seminggu saya hanya bekerja dua atau tiga hari sahaja... anak sulungnya yang berumur 15 tahun tidak bersekolah kerana dia tidak mampu menanggung perbelanjaan persekolahanya... saya bimbang nasib empat lagi anak yang mungkin terpaksa mengikuti jejak anak sulung saya kerana kesempitan hidup".

“Saya begitu sedih apabila anak saya yang kecil memberitahu dia mahu ke sekolah tadika seperti rakan-rakan yang lain... tetapi saya tidak dapat menunaikan permintaannya kerana tidak mempunyai wang... jika dahulu sewaktu arwah suami masih hidup kami ada tempat bergantung untuk meneruskan kehidupan... namun selepas Allahyarham Muhamad Esa Abdullah, 44, yang meninggal dunia 24 April lalu akibat kanser keluarga saya tiada tempat bergantung". sumber klik sini

Itu kesah yang terjadi dinegeri yang konon nya tempat Negeri Umno lahir dan juga tempat Negeri Umno terkuat dalam Malaysia... Umno kononya pembela Bangsa Melayu namun di Negeri yang Umno kuat pun Umno gagal dalam memastikan Pembelaan terhadap Bangsa Melayu... bukan hendak memperkatakan Perjuang Bangsa Melayu seperti Umno yang Perkauman... tapi sekadar memperingatkan Bangsa Melayu bahawa kamu semua sudah terlalu lama ditipu oleh Bangsa kamu sendiri.

Wahai penyokong Umno Tegar cubalah kamu bayangkan kamu berada ditempat keluarga tersebut... masih tak mampu hendak menyekolahkan anak... pada hal nya Negeri tersebut dipenuhi oleh Penyokong Umno Totok dan diperintah oleh Pemimpin Umno yang kononya sebagai Pejuang Bangsa Melayu... apa lagi nak diharapkan kalau di Negeri Umno Lahir dan di Negeri Umno Kuat masih ada tahap Kemiskinan sebegitu kepada orang Melayu... cuba kamu tanya Pemimpin kamu wahai penyokong Umno Tegar.

Kepada Puan Semi binti Sapar... sebenarnya kesah mencari Waris anak-anak kamu hanya lah selingan kepada Kemiskinan kamu... kalau kamu kaya raya... tak kan susah kamu mencari waris anak-anak kamu... kerana mungkin ramai yang akan mengaku anak-anak kamu adalah waris mereka... atau mungkin juga Wakil Rakyat kamu (Adun) Semerah, Datuk Ariss Samsudin ini pun akan mengaku anak-anak kamu adalah waris dia tanpa mengatakan "pihaknya akan membantu Semi dan anak-anaknya untuk menemukan mereka sekeluarga dengan waris arwah suaminya".

DATUK ARISS SAMSUDIN ADUN UMNO (N17)  SEMERAH

Sekali lagi di ingatkan kepada Badan-Badan Agama Islam Kerajaan... cuba lah ubah budaya kerja kamu dan jangan buat harta kepunyaan yang sepatutnya macam Harta Pusaka kamu... cari lah mereka-mereka yang memerlukan bantuan dan bukan nya menyuruh mereka datang meminta bantuan dan selepas itu kamu tolak dengan alasan-alasan gila yang tak masuk akal... konon nya kamu nampak macam amanah tapi sebenarnya menyalah ertikan amanah dan akhirnya jadi seperti Umno yang membuat harta rakyat macam Harta Pusaka Bapa Mereka Inggeris Penjajah... kah kah kah !.


hemmmmm..... kamu juga jangan seperti hasan ali jati... yang memperjuangkan islam melayu dan raja setelah kegagalan sendiri semasa memegang jawatan exco kerajaan negeri... atas alasan dihalang oleh parasit-parasit yang ada dalam parti pas... namun masih tiada apa yang dilakukanya selain mengaku diri betul umpama orang gila mengaku betul dan mengatakan orang lain gila... walau pun tanpa diganggu oleh parasit-parasit dalam pas... kah kah kah... umno perkasam jati... btul-betul meloyakan heeeee... A B U.

3 ulasan:

  1. kelantan pe cite der??? rkyt xde melarat ker der?? air bersih ade ke der?? kedah cne plk? bgus sgt ke der? sng sgt ke der? slgr.. isyhh.. lg hmpeh... lu pikirla sendiri der!!!

    BalasPadam
  2. Kelantan kan negeri miskin tak macam johor kaya...

    BalasPadam
  3. hehe! negeri kaya rakyat melarat.. sian

    BalasPadam

Lu orang boleh tulis apa yang Lu orang rasa nak tulis... tetapi semestinya apa yang Lu orang tulis tu Lu orang lah yang bertanggongjawap... gua tulis gua yang tanggong tak kan Lu orang tulis gua pulak nak tanggong... itu tak adil nama nya beb... kah kah kah....