DIA RELA MEMPERTAHANKAN NYAWA DEMI MEMPERJUANGKAN HAK KEMERDEKAAN SEBUAH NEGARA YANG TERBELENGGU OLEH RANTAI PENJAJAH... JUSTERU ITU NAMA MAT INDERA SEWAJARNYA DIABADIKAN SEBAGAI PEJUANG DAN BUKAN PETUALANG... PETITKAN DARI BUKU PENGUKIR NAMA JOHOR DT... TERBITAN YAYASAN WARISAN JOHOR (YWJ)

SAHABAT

.

.

.

.

.

.

.

.

Terkini

get this widget here

Selasa, 31 Januari 2012

TUN MAHATHIR KATA HANG TUAH SECARA TEKNIKAL MACAM TAK UJUD... DAN KALAU UJUD HANG TUAH BELIAU BUKAN PEMIMPIN YANG PATUT DIKAGUMKAN, KEH KEH KEH !


Walaupun tidak mengatakan dengan  secara langsung ketidak ujud nya Hang Tuah seperti Pakar Sejarah Negara Tan Sri Profesor Khoo Kay Kim (TSPKKK), tetapi bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad (TDMM) mengatakan Hang Tuah bukan lah pemimpin yang patut dikagumi dan adalah salah kalau mengagumi Hang Tuah ketika soalan daripada hadirin semasa siri syarahan Razak berjudul 'A Malaysian Approach to Public Leadership' di Pusat Konvensyen Antarabangsa di Putrajaya (PICC).

Menurut beliau "Hang Tuah tidak sepatutnya digambarkan sebagai sebegitu baik kerana kesetiaan dan kasanggupan membunuh Sahabatnya Hang Jebat... walaupun mengetahui bahawa sahabat nya Hang Jebat dihukum mati kerana sesuatu yang tidak dilakukannya....dan untuk membunuh Sahabat nya Hang Jebat bukan sesuatu yang terpuji langsung".

Menyentuh tentang keujudan Hang Tuah beliau berkata "mungkin ada sedikit kebenaran dalam cerita Hang Tuah... Tetapi kebanyakan nya adalah tidak dapat diterima.... umpama nya apabila ada riwayat menceritakan Hang Tuah mengalahkan semua negara  di dunia... termasuk Turki... tanpa menceritakan bagaimana beliau berada di negara itu... dan ini tidak dapat diterima akal langsung dan kebanyakan nya  adalah fiksyen (khayalan)".

Mereka berdua ini juga pernah menyatakan bahawa Malaysia tak pernah dijajah oleh Inggeris dan nada nya macam sama seperti sekarang... kalau masa itu TDMM mengatakan secara teknikal memang Malaysia tak dijajah.... bagi menyokong kenyataan bahawa Mat Indera adalah komunis.... berkenaan Hang Tuah pun secara teknikal nya nampak beliau setuju dengan TSPKKK... apakah persoalan Hang Tuah ini sengaja dibangkit oleh mereka ?...

Persoalan ini yang sedang bermain dipermikiran saya... apakah ada sesuatu yang dirancang oleh mereka bagi bagi membuat rakyat memperkatakan kesah Hang Tuah dan melupakan segala persoalan yang lain, kemungkinan ini semacam ada... tapi mungkin tak nampak dengan jelas nya.... kerana tidak dipromosi kan oleh media arus perdana seperti Isu Mat Indera yang dikatakan komunis.


hemmmmm..... ungkapan "tak melayu hilang di dunia" mungkin akan jadi sejarah yang tak dikenang lagi... kerana memang menjadi perangai umno dan pengikutnya.... hanya akan menggunakan apa yang pemimpin mereka gunakan.... umpama nya pemimpin mereka menggalakkan fitnah maka penyokong nya pun akan membuat apa saja bagi dijadikan fitnah sehingga nampak macam bukan fitnah.... umno-perkasam betul-betul meloyakan  heeeee.....

1 ulasan:

  1. Menurut Andaya (2002), Hang Tuah, Hang Jebat dan Hang Kasturi adalah pemimpin ulung kaum Orang Asli. Kekuasaan Orang Asli dalam pemerintahan Melaka serta kerajaan-kerajaan melayu yang lain mengalami kemerosotan dengan kematian ketiga-tiga tokoh ini. Pendapat ini dipetik dari Pagan Races of the Malay Peninsula, Macmillan, London 1906 karangan Skeat, W.William and C.O. Blagden.

    Andaya juga memetik pendapat Juli Edo, seorang ahli antropologi dari etnik Semai yang mengatakan bahawa Hang Tuah dan Hang Jebat adalah Orang Asli. Hang Tuah ialah Orang Jakun (Winstedt, 1935). Hang Tuah dan keluarganya berpindah ke Hulu Perak selepas kematian Hang Jebat.

    BalasPadam

Lu orang boleh tulis apa yang Lu orang rasa nak tulis... tetapi semestinya apa yang Lu orang tulis tu Lu orang lah yang bertanggongjawap... gua tulis gua yang tanggong tak kan Lu orang tulis gua pulak nak tanggong... itu tak adil nama nya beb... kah kah kah....