Satu lagi Lebuh Raya akan dibina iaitu Lebuh Raya Banting-Taiping menurut Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng... dan hari ini beliau menuntut pentadbiran Najib menjelaskan konsesi selama 60 tahun
berjumlah RM7.07 bilion yang dianugerahkan kepada Kumpulan Europlus Bhd
(Europlus) untuk pembinaan lebuhraya.
Sebelum itu Europlus mengumumkan telah menerima surat kelulusan untuk membina
lebuhraya 316km daripada Unit Kerjasama Awam Swasta Jabatan Perdana
Menteri... Syarikat berkenaan mengumumkan mereka telah memperoleh pinjaman mudah
RM2.24 bilion bagi projek pembinaan Lebuhraya Banting-Taiping
sepanjang 316km yang melibatkan subsidi faedah 3 peratus untuk 22 tahun
dan geran sebanyak RM980 juta untuk pengambilan tanah adalah selaras
dengan kepentingan awam.
Setiausaha Agung DAP itu menjelaskan "pihaknya berasa curiga, dan
apakah rasionalnya kerana kedua-dua subsidi ini berjumlah RM4 bilion
jika prinsipal pinjaman adalah RM6 bilion... apakah keperluan kerajaan membayar RM980 juta untuk pengambilan tanah sedangkan ini projek swasta... bagaimanakah Kerajaan boleh memberi tempoh konsesi selama 60 tahun... iaitu yang terpanjang dalam sejarah Malaysia dan kedua hanya kepada
perjanjian pembekalan air selama 100 tahun kepada Singapura yang telah
dimeterai pada tahun 1960an".
"Kita mahu menuntut kerajaan memberi penjelasan... mengapa Europlus
dipilih sedangkan mereka tidak mempunyai rekod prestasi yang terbukti
dalam bina-kendali-pindah (BOT) sektor lebuhraya dan pemilik utamanya
mempunyai sejarah permasalahan dalam projek perumahan... dan kos lebuhraya 316km ini yang berjumlah
RM7.07 bilion atau RM22.3 juta setiap km adalah dua kali ganda kos
pembinaan lebuhraya yang sama di India dengan kos RM10 juta setiap km".
"Konsesi 60 tahun yang dianugerahkan oleh Jabatan Perdana Menteri ini
bermakna bahawa beberapa generasi rakyat Malaysia akan terpaksa
membayar tol dari generasi saya hingga ke cucu-cicit saya, ini langsung tidak boleh diterima kerana tempoh konsesi yang begitu
lama ini hanya menguntungkan segelintir kroni syarikat pengendali tol
yang akan mengaut keuntungan maha-Firaun manakala yang ruginya 28 juta
rakyat Malaysia",
Tambah nya lagi "rakyat Malaysia tidak boleh menerima lagi satu skandal
umpama Lebuhraya Utara-Selatan (PLUS)... di mana pengendali tol diberi
tempoh konsesi 50 tahun sehingga 2038 walaupun mereka sudah mengaut
keuntungan berkali-kali ganda lebih daripada pelaburan asal... kos pembinaan PLUS adalah RM6 bilion dan setakat 31 Disember 2010...
pengendali tol itu sudah pun menerima RM24.3 bilion... iaitu keuntungan
sebanyak RM18.3 bilion... Kenapa pengendali PLUS dibenarkan mengutip tol sehingga 2038 serta
menaikkan kadar tol apabila mereka sudah mengaut keuntungan yang
maha-Firaun, iaitu RM18.3 bilion ataupun 3 kali ganda kos pembinaan".
"Cukup-cukuplah... Kerana itulah PR menekankan pemansuhan tol PLUS... adakah konsesi lebuhraya RM7.07 kepada Europlus ini permulaan lagi
satu skandal.... Rakyat Malaysia tidak mahu pengulangan skandal PLUS... jika konsesi tol terbaru ini adalah alternatif kepada
Lebuhraya Utara-Selatan yang sesak... kenapa berhenti di Taiping Kenapa
konsesi Europlus tidak dilanjutkan kepada Pulau Pinang yang mengalami
kesesakan yang lebih teruk... Ini tidak adil untuk rakyat Pulau Pinang dan juga Kedah ".
hemmmmm..... lagi lambat pru 13 lagi banyak lah pendedahan dari pemimpin pakatan rakyat... jangan ingat bila lambat pru 13 umno/bn ada untung.... cuma masaalah nya sekarang ini buat pru 13 cepat pun masalah... buat lambat pun masalah.... lebih baik umno/bn buat pru 13 lambat... dapat lagi lah merasa jadi kerajaan... nasib untung umno/bn belum dapat dipastikan selepas pru 13 kah kah kah !!! umno-perkasam betul-betul meloyakan heeeeee.......
bodoh mana boleh sama malaysia dgn india.harga material pun x sama,gaji engineer tak sampai seribu
BalasPadam