DIA RELA MEMPERTAHANKAN NYAWA DEMI MEMPERJUANGKAN HAK KEMERDEKAAN SEBUAH NEGARA YANG TERBELENGGU OLEH RANTAI PENJAJAH... JUSTERU ITU NAMA MAT INDERA SEWAJARNYA DIABADIKAN SEBAGAI PEJUANG DAN BUKAN PETUALANG... PETITKAN DARI BUKU PENGUKIR NAMA JOHOR DT... TERBITAN YAYASAN WARISAN JOHOR (YWJ)

SAHABAT

.

.

.

.

.

.

.

.

Terkini

get this widget here

Ahad, 15 Januari 2012

BEKAS PENGERUSI SPR BERKATA... BAGI HAK ROYALTI MINYAK KELANTAN... SATU LAGI JAWAPAN UNTUK MENIDAKKAN HAK DARI MENTERI UMNO INI...

NONEBekas Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman berkata, royalti sehingga RM600 juta patut diberikan kepada Kelantan atas semangat 1Malaysia.

"Sebagai orang Kelantan Saya hendak kata, itu hak negeri Kelantan. Patut dapat RM600 juta, kalau Terengganu boleh bagi... kenapa Kelantan tidak bagi? Sebagai anak Kelantan saya kata patut diberi hak royalti tersebut".

Menurutnya lagi "sekiranya wang itu enggan diberikan kepada kerajaan PAS, beliau mencadangkan supaya dibentuk sebuah jawatankuasa bagi mengedarkannya demi kebajikan rakyat negeri Kelantan dan duit itu untuk belanja di Kelantan... " katanya disambut sorakan kira-kira 1,000 peserta dalam satu Majlis yang diadakan di Negeri Kelantan kelmarin.

Pada 30 Ogos 2010, kerajaan Kelantan memfailkan sama terhadap Petronas kerana didakwa melanggar kontrak kerana gagal membayar royalti minyak terhadap kerajaan Kelantan dan Kerajaan persekutuan turut memohon sebagai pencelah dalam kes itu.

Ini adalah berikutan Pembatalan Pengisytiharan Darurat yang menghadkan pemilikan minyak di kawasan perairan Kelantan, akan tetapi menurut Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz. ianya masih belum melayakkan negeri itu menuntut royalti minyak.

Kata nya "Ini kerana menurut undang-undang selepas pengisytiharan itu dibuat... Ordinan Darurat masih terpakai sehingga enam bulan berikutnya... Isu pertama tentang kawasan yang dianggap kawasan negeri dan kawasan Malaysia kalau dalam Ordinan Darurat ada tentukan had hak negeri 12 batu nautika daripada pesir pantai negeri. Lepas daripada itu hak Malaysia".

Menurutnya lagi "Ini ikut Ordinan Darurat itu tepat dan sekarang sekiranya batal, apa cerita sekarang? dibawah undang-undang... sekiranya Ordinan Darirat dibatalkan masih ada enam bulan sebelum dikuatkuasakan atau tidak dikuatkuasakan".... satu jawapan dari Pemimpin Parti yang konon nya memperjuang Bangsa Melayu.... kah kah kah !!!.

Negeri Kelantan Darul Naim.... sebuah Negeri yang bilangan penduduk Melayu Islam hampir 90 peratus lebih.... tetapi hak orang Melayu disana telah dinafikan oleh Kerajaan Pusat yang di terajui  sebuah Parti yamg kononya Pejuang kepada Bangsa Melayu iaitu Umno.

Bukan parti yang berasakan Kaum Cina atau Kaum India yang menahan Royalti Minyak Negeri Kelantan dari diberi kepada Orang Melayu Negeri Kelantan, tetepi Parti tersebut adalah Parti Umno yang mengaku pembela kaum Melayu Islam yang sebenarnya perompak dan pengkhianat kepada Bangsa Melayu Islam.


hemmmmm..... umno oh umno... mengaku diri pejuang bangsa dan agama islam... tapi hakikat dalam amalan harian hanyalah penipuan... perompakan harta rakyat.. dan  menfitnah jadi amalan wajib... umno-perkasam betul-betul meloyakan heeeeee.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Lu orang boleh tulis apa yang Lu orang rasa nak tulis... tetapi semestinya apa yang Lu orang tulis tu Lu orang lah yang bertanggongjawap... gua tulis gua yang tanggong tak kan Lu orang tulis gua pulak nak tanggong... itu tak adil nama nya beb... kah kah kah....