DIA RELA MEMPERTAHANKAN NYAWA DEMI MEMPERJUANGKAN HAK KEMERDEKAAN SEBUAH NEGARA YANG TERBELENGGU OLEH RANTAI PENJAJAH... JUSTERU ITU NAMA MAT INDERA SEWAJARNYA DIABADIKAN SEBAGAI PEJUANG DAN BUKAN PETUALANG... PETITKAN DARI BUKU PENGUKIR NAMA JOHOR DT... TERBITAN YAYASAN WARISAN JOHOR (YWJ)

SAHABAT

.

.

.

.

.

.

.

.

Terkini

get this widget here

Jumaat, 18 April 2014

Isu Air : Warkah Buat MB Selangor Dari Che'GuBard


Pertama sekali TAHNIAH Diucapkan kepada Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor kerana TAMPIL BERBEZA dengan Sidang DUN di Negeri lain. Sidang DUN Selangor Berlansung Panjang dan Penuh PERBAHASAN yang Penuh SEMANGAT, berbeza dengan sidang DUN Negeri dibawah Umno/Bn yang walaupun Banyak Isu Muncul dalam Negeri tersebut tetapi ada yang hanya Berlangsung SEHARI sahaja atau seperti Masyuarat Umno Cawangan.

Perbahasan dan soalan kepada kerajaan negeri bukan sahaja DIASAK oleh PEMBANGKANG Selangor (Umno) sebaliknya di Pihak Parti Kerajaan juga. Ini membuktikan betapa DUN Selangor itu benar-benar DIMANAFAATKAN dan SUBUR NILAINYA. Namun di satu Pandangan lain ia juga boleh dilihat dari SEGI ada SESUATU yang TIDAK KENA jika ASAKAN itu lebih HEBAT daripada Sebelah Kerajaan itu sendiri berbanding disebelah Pembangkang.

Sidang DUN yang sedang Berlangsung Menyaksikan Beberapa Isu yang DIBANGKITKAN antaranya ISU RUNDINGAN AIR, dimana Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim Diasak BERTALU-TALU oleh Wakil Rakyat dari Pakatan Rakyat (PR) Selangor sewaktu USUL supaya Kebajikan Rakyat Selangor DIJAMIN dalam Pelaksanaan Projek Loji Rawatan Air Langat 2 sewaktu DIBENTANGKAN oleh Lau Weng San (DAP-Kampung Tunku)...

Yeo Bee Yin (DAP-Damansara Utama), Azmin Ali (PKR-Bukit Antarabangsa) dimana Seorang demi Seorang MNEGHAMBURKAN SOALAN kepada Khalid sewaktu membahaskan usul itu. Yeo sewaktu MENCELAH Ucapan Khalid MENYIFATKAN Suasana Rundingan Penstrukturan Air dengan Kerajaan Pusat dan Pembinaan Loji Empangan Langat 2 IBARAT Berlangsung di dalam 'KOTAK HITAM' tetapi Tidak Sempat menghabiskan Kenyataannya dan Dipotong Khalid.

Ini dari KACA MATA Rakyat sudah tentu ADA YANG TIDAK KENA, Persoalan yang MUNCUL sudah tentu adakah Keputusan SEPENTING Rundingan Air Tidak Dibincangkan Diperingkat EXCO dan Diperturunkan Diperingkat Wakil-Wakil Rakyat Kerajaan dan Parti yang MENGUASAI Kerajaan itu sendiri iaitu PR. Benar antara FAKTOR Pemilihan YAB Tan Sri Khalid Ibrahim Selaku MB ialah kerana beliau adalah Ahli Korporat yang Berjaya. 

Malahan semasa dalam Sidang Dewan ketika Perbahasan HUJAH ini juga digunakan olehnya beliau dengan kata-kata "Rekod LAMPAU Saya dalam Pelaburan, Perolehan Syarikat dan Penggabungan, Saya rasa boleh MEMBANTU PERBINCANGAN ini. Saya tak boleh jadi orang PERANTARA, kemudian Saya balik ke Dewan untuk BERBINCANG dengan Wakil-Wakil Rakyat. Itu antara Alasan yang beliau Beri semasa Menjawap Soalan dari Wakil-Wakli Rakyat PR.

Namun Khalid PERLU SEDAR dia kini bukan lagi MENGEPALAI Sebuah Syarikat Korporat yang hanya BERASASKAN KEUNTUNGAN dan MENJAGA KEPENTINGAN PEMEGANG SAHAM sebagai KEUTAMAANYA. Beliau HARUS SEDAR yang beliau kini adalah MB Mewakili Sebuah Parti (PKR) dan Gabungan Parti (PR). Jawatan MB yang Mentadbir Sebuah Kerajaan yang Penuh RISIKO dengan SERANGAN dari MUSUH POLITIK terutamanya Umno/Bn.

Selaku Ketua Kerajaan Selangor ia PERLU BERBEZA dari Ketua Syarikat Korporat, Ia perlu Keputusan Bersama dan Keputusan Bersama itu Harus Difahami Bersama oleh Semua Pihak yang Bersama dalam MENDIRIKAN Kerajaan Selangor. Jika didalam Dewan di Pihak Kerajaan iaitu Wakil PR sendiri pun BANGKIT dan MEMPERTIKAIKAN Malahan Menyebut dengan Jelas bahawa Rundingan Air Seumpama 'KOTAK HITAM' yang Tidak Diketahui Maka sesuatu yang TIDAK BETUL sedang berlaku.

Itu baru PERTIKAIAN didalam Dewan bagaimana pula dengan Cakap-Cakap di KEDAI KOPI iaitu dikalangan Rakyat yang Tahu Berfikir ?, Ini adalah satu Perkembangan yang Membimbangkan. Bukan Mempertikaikan Keputusan dalam Rundingan tersebut Betul atau Salah tetapi sekali lagi DITEGASKAN yang ia Perlu Dibuat SECARA BERSAMA dan DIFAHAMI BERSAMA. Bukan nya membuat sesuatu seperti ADA SESUATU YANG DISOROKAN.

Khalid PERLU FAHAM dalam keadaan dia sedang Memutuskan Rundingan Air Bersama Kerajaan Pusat, Ketika yang sama USHA SABOTAJ dalam ISU AIR oleh Kerajaan Pusat Terus Berlangsung Malahan DIPERHEBATKAN lagi. Ditambah lagi ianya dilakukan diwaktu LANGKAH KAJANG SEDANG DIATUR seolah-olah Ingin Menunjukkan Sesuatu serta Empang Air berada DIPARAS KRITIKAL seolah-olah juga Ingin Menunjukkan yang Kerajaan Selangor Semakin TERDESAK.

Ketika memulakan Langkah Perjuangan ini tidak ada Sesiapa yang SANGKA pun  bahawa Umno/Bn akan TUMBANG di Negeri Selangor, malahan bukan sahaja Umno/Bn Bahkan Parti-Parti yang Akhirnya BERGABUNG dibawah PR tahun 2008 juga TERKEJUT dengan Keputusan pada PRU12 ketika itu. Kemenangan PR di Selangor Usha Pelbagai Pihak. Kemenangan PR di Selangor perlu DIKEKALKAN dan DI ISI dengan Pengurusan secara Berpasukan dan Difahami oleh Semua Rakan Pasukan.

Sememangnya Harus DIPUJI atas Pencapaian Kerajaan Selangor yang Jauh Lebih Baik dengan Kerajaan Umno/Bn sebelum ini, malahan TIDAK SEGAN untuk Mengatakan yang Negeri Selangor antara Negeri TERBAIK Pentadbirannya dalam Negara buat masa ini. Tetapi harus di ingat bahawa Pasukan Bola Sepak Dunia yang Dibarisi Bintang Terbaik Dunia pun BOLEH KALAH jika Tidak Ada Kerjasama dan Saling Memahami. Ini baru Isu Air sebagai Contoh terhadap Pelbagai Isu lain.

Sesuatu perlu dilakukan SEGERA, isu ini adalah KEKEMAHAN yang Perlu DIATASI kelemahan perlu diatasi Segera, Ambillah PENGALAMAN di Negeri-Negeri yang pernah Parti-Parti Gabungan PR MENANGI secara PR atau sebelum UJUD nya PR mahu pun sebelum itu. Diharap Tan Sri Khalid Ibrahim serta Penasihat-Penasihat beliau dapat BERFIKIR dengan apa yang Terjadi didalam Persidangan DUN Selangor kali ini berkaitan Isu Air.

Sekian sekadar pandangan yang ingin melihat Selangor sebagai Pembuka Pintu ke Putrajaya.

Tulisan ini gua SUNTING dari Tulisan che'GuBard 
Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM)

1 ulasan:

  1. beritau juga pd TSKI bhw duit yg dia simpan itu duit rakyat. sy rasa rakyat miskin di selangor mungkin perlukan duti tsb. buatlah pembangunan utk kesejahteraan rakyat.
    Ingat! tak semua rakyat selangor mampu menabung. ada yg habis bulan habis gaji. ada yg belum cukup bulan dah tak ada duit.

    BalasPadam

Lu orang boleh tulis apa yang Lu orang rasa nak tulis... tetapi semestinya apa yang Lu orang tulis tu Lu orang lah yang bertanggongjawap... gua tulis gua yang tanggong tak kan Lu orang tulis gua pulak nak tanggong... itu tak adil nama nya beb... kah kah kah....