DIA RELA MEMPERTAHANKAN NYAWA DEMI MEMPERJUANGKAN HAK KEMERDEKAAN SEBUAH NEGARA YANG TERBELENGGU OLEH RANTAI PENJAJAH... JUSTERU ITU NAMA MAT INDERA SEWAJARNYA DIABADIKAN SEBAGAI PEJUANG DAN BUKAN PETUALANG... PETITKAN DARI BUKU PENGUKIR NAMA JOHOR DT... TERBITAN YAYASAN WARISAN JOHOR (YWJ)

SAHABAT

.

.

.

.

.

.

.

.

Terkini

get this widget here

Sabtu, 21 April 2012

TIMBALAN MENTERI UMNO NI AKUI... TAUKE IPTS BOLEH BANKRAP KALAU PTPTN DIHAPUSKAN !.

Menurut Timbalan Menteri Pengajian Tinggi iaitu Datuk Saifuddin Abdullah yang mengatakan keputusan memansuhkan pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) jika dibuat boleh menjejaskan operasi 60 institusi pengajian tinggi swasta (IPTS) bertaraf universiti dan kolej universiti di negara ini dan sekali gus meningkatkan jumlah pengangguran... Juga ketiadaan pinjaman PTPTN akan menyebabkan keluarga miskin menanggung beban kerana terpaksa berhutang dengan pihak lain atau anak mereka tidak dapat meneruskan pengajian.

Sambil beliau berkata "lebih menyukarkan jika pengusaha IPTS terpaksa menutup perniagaan mereka kerana pelajar tidak mampu membayar yuran pengajian yang tinggi... kesan tindakan itu menyebabkan sektor pendidikan negara kucar-kacir di samping meningkatkan kadar pengangguran kerana IPTS terpaksa ditutup... Kerajaan yakin untuk mencapai negara maju tindakan menghapuskan PTPTN bukanlah jalan terbaik... malah idea itu boleh membantutkan perkembangan ekonomi negara" katanya.

Tambah beliau lagi "Pada 1997 Kerajaan bersetuju menubuhkan PTPTN dan pembayaran kali pertama dikendalikan Menteri Kewangan ketika itu Datuk Seri Anwar Ibrahim... Oleh itu kerajaan terkilan dengan tindakan ketua pembangkang yang berusaha untuk memansuhkannya disebabkan beliau tidak lagi dipilih sebagai pemimpin kerajaan... tindakan bermuka-muka sebegini boleh menyebabkan masyarakat jelak dengan politik kotor diamalkan beliau semata-mata untuk menarik perhatian orang ramai".

Kenyataan beliau ni tak secara langsung ia melihatkan Ceti PTPTN yang terpaksa dibuat oleh Mahasiswa adalah bagi menjayakan Perniagaan Tauke-Tauke Pelajaran.... betul ke apa yang dikatakan oleh Timbalan Menteri ni yang tindakkan menghapuskan Ceti PTPTN kalau diambil akan membuat sektor pendidikan Negara akan kucar kacir... mungkin betul pada Tauke-Tauke IPTS yang ujud selepas Ceti PTPTN ujud dan tidak pada sektor IPTA dan IPTS yang sedia ada iaitu sebelum Ceti PTPTN diujudkan... kerana IPTS yang ujud sebelum Ceti PTPTN ujud adalah IPTS yang akan ujud walaupun Ceti PTPTN tiada diujudkan.

Suruh beliau senaraikan 60 IPTS yang dikatakan akan ditutup... macam mana dengan begitu tepat beliau memberi jumlah yang akan terjejas... beri nama Pemilik IPTS mana yang akan terjejas bila Ceti PTPTN dihapuskan... bukan nak kata aku betul seratus peratus tapi 80 peratus sudah ada dalam tangan bahawa IPTS yang akan terjejas mempunyai kaitan dengan Pemimpin Umno atau setidak-tidak nya Tauke IPTS tersebut adalah penyokong ataupun penchacai Umno/Bn... dan dengan mengaitkan nama Datuk Seri Anwar Ibrahim yang seolah-olah hanya seorang  individu yang berkuasa meluluskan PTPTN jelas lagi satu Pembohongan dari Pemimpin Umno.


hemmmmm..... namun itu bukan persoalan siapa tauke tersebut... persoalannya ialah kenapa mesti sektor pendidikan dijadikan lubuk mencari kekayaan dengan sistem ceti yang diujudkan... dan bukan nya dengki dengan kekayaan mereka tapi biarlah sektor pendidikan tidak dicemari oleh kapitalis dengan menggunakan ceti ptptn untuk ujud... kalau tiada ptptn batang hidung pun tak nampak, kah kah kah... umno perkasam jati... betul-betul meloyakan heeeee..... a b u.

3 ulasan:

  1. kihkih! kalau degree banyak, diploma banyak tapi kerje tak ada nak buat apa kertas gulung tuuu!

    BalasPadam
  2. BUDAKBOY

    Jgn kutuk lebih2 geng aku tu.. ahli parlimen aku tu weeiii.. hahahhaaha..

    penoreh getah nanti ada MBA tau.. hahahha...

    tuan pejuang mat indera.. ni baru satu cara nak kaut duit dgn pendidikan..

    cer citer sikit pasal nyawa org miskin tapi ada ijazah dan ijazah lanjutan tapi tak der rega sbb tak mampu bayar kos rawatan perubatan..

    cendawan busut kat temerloh dah tak tumbuh lepas ujan tapi banyak betul hospital swasta timbul..

    BalasPadam
  3. Semangat dan teruskan sahabat, oh ya link sudah terpasang di blog saya silahkan cek, salam juang dan sukses. terima kasih

    BalasPadam

Lu orang boleh tulis apa yang Lu orang rasa nak tulis... tetapi semestinya apa yang Lu orang tulis tu Lu orang lah yang bertanggongjawap... gua tulis gua yang tanggong tak kan Lu orang tulis gua pulak nak tanggong... itu tak adil nama nya beb... kah kah kah....