DIA RELA MEMPERTAHANKAN NYAWA DEMI MEMPERJUANGKAN HAK KEMERDEKAAN SEBUAH NEGARA YANG TERBELENGGU OLEH RANTAI PENJAJAH... JUSTERU ITU NAMA MAT INDERA SEWAJARNYA DIABADIKAN SEBAGAI PEJUANG DAN BUKAN PETUALANG... PETITKAN DARI BUKU PENGUKIR NAMA JOHOR DT... TERBITAN YAYASAN WARISAN JOHOR (YWJ)

SAHABAT

.

.

.

.

.

.

.

.

Terkini

get this widget here

Isnin, 30 Januari 2012

SAMPAI BILA RAKYAT NAK DI TIPU... HARGA GULA DUNIA TURUN... TAPI KATA MENTERI UMNO NI... SUBSIDI DITAMBAH !

Dalam menyangkal dakwaan bahawa Kerajaan terpaksa menambah subsidi gula Yb Tony Pua berkata "apa yang sangat menarik ialah harga gula global dalam tempoh enam bulan yang lalu sejak kenaikan harga terakhir pada bulan Mei 2011 sebenarnya telah turun dengan ketara dan tidak melambung".

Menurut nya "dalam satu  laporan akhbar The Star... Datuk Seri Ismail Sabri memuji kerajaan kerana mampu mengekalkan harga gula walaupun pada hakikat nya bahawa harga gula global terus melambung sedangkan hakikat nya harga gula Dunia telah menurun dengan ketera... Oleh yang demikian, dengan mengekalkan harga gula pada RM2.30... kerajaan sebenarnya telah memberi subsidi yang kurang... dan bukan nya subsidi tambahan seperti yang didakwa oleh Menteri Pengguna".

Kenapa lah Datuk Seri lsmail Sabri ni cuba untuk menipu rakyat dengan mendakwa kononnya Malaysia telah meningkat lagi subsidi gula disebabkan harga bahan itu di seluruh dunia telah meningkat walaupun hakikatnya adalah sebaliknya menurut kata setiausaha publisiti DAP Yb Tony Pua  bagi menyangkal dakwaan Menteri Umno ni.

 Sugar Monthly Price - US cents per Pound

Range 6m 1y 5y 10y 15y 20y 25y 30y Jun 2011 - Dec 2011: -1.500 (-6.02 %)
Description: Sugar, Free Market, Coffee Sugar and Cocoa Exchange (CSCE) contract no.11 nearest future position, US cents per Pound
Unit: US cents per Pound
Source: International Monetary Fund
See also: Agricultural production statistics
See also: Top commodity suppliers
See also: Commodities glossary - Definitions of terms used in commodity trading
MonthPriceChange
Jun 201124.92-
Jul 201129.4718.26 %
Aug 201128.88-2.00 %
Sep 201126.64-7.76 %
Oct 201126.30-1.28 %
Nov 201124.52-6.77 %
Dec 201123.42-4.49 %

Top Companies

Südzucker AG
Website: http://www.suedzucker.de/



Peningkatan subsidi yang di sebut oleh  beliau bukan nya sedikit tapi sebanyak RM0.34 sen kepada RM0.54 dari subsidi asal RM0.20 sen yang menjadikan jumlah keseluruhan subsidi meningkat daripada RM262.41 juta tahun lepas kepada RM567 juta pada tahun ini.

Sedap mulut aje Beliau bercakap bahawa kerajaan menanggung subsidi yang kian meningkat iaitu daripada RM0.20 sen kepada RM0.54 sen sekilogram gula bagi mengekalkan harga pada RM2.30... tak kan harga gula pun nak ditipu... dah projek lembu siasatan nya tak selesai lagi... ni dah kata Kerajaan meningkatkan subsidi gula kerana kenaikan harga gula Dunia.


hemmmmm..... inilah pemikiran menteri umno hampir keseluruhan nya... kerja siang malam asik nak menipu... mereka ni masih berada dizaman politik pra-sejarah agak nya... yang rakyat boleh diperbodohkan walaupun umno/bn letak calon katak atau pun lembu masih lagi umno/bn boleh menang...   kah kah kah !!! umno-perkasam betul-betul meloyakan  heeeeeee....

1 ulasan:

  1. Tony Phua kata harga gula telah turun dengan banyak. Sila tuan paparkan statistiknya. Jangan pandai bercakap tanpa bukti agar rakyat marhaen mcm sy melihat dan menilai samada dakwaan ini benar

    BalasPadam

Lu orang boleh tulis apa yang Lu orang rasa nak tulis... tetapi semestinya apa yang Lu orang tulis tu Lu orang lah yang bertanggongjawap... gua tulis gua yang tanggong tak kan Lu orang tulis gua pulak nak tanggong... itu tak adil nama nya beb... kah kah kah....