DIA RELA MEMPERTAHANKAN NYAWA DEMI MEMPERJUANGKAN HAK KEMERDEKAAN SEBUAH NEGARA YANG TERBELENGGU OLEH RANTAI PENJAJAH... JUSTERU ITU NAMA MAT INDERA SEWAJARNYA DIABADIKAN SEBAGAI PEJUANG DAN BUKAN PETUALANG... PETITKAN DARI BUKU PENGUKIR NAMA JOHOR DT... TERBITAN YAYASAN WARISAN JOHOR (YWJ)

SAHABAT

.

.

.

.

.

.

.

.

Terkini

get this widget here

Jumaat, 13 Julai 2012

GELOMBANG BARU PENGGUNAAN BAHASA MELAYU... LU JANGAN TIPU LAH TPM, KAH KAH KAH !

Kononya Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mahu supaya satu Gelombang Baru tentang penggunaan Bahasa Melayu dapat diwujudkan dalam tempoh terdekat... apa gelombang yang lu nak gelombangakan wahai Timbalan Perdana Menteri merangkap Timbalan Presiden Umno (United Malays National Organisation) ... Lu jangan nak tipu lah beb... lu tukar dulu United Malays National Organisation (UMNO) kepada bahasa Melayu kalau betul lu nak kan gelombang baru Bahasa Melayu... kah kah kah !.

Gua tak nak jadi munafik beb... memang penggunaan Bahasa Inggeris boleh menampakan keglobalan nya sesuatu jenama barangan... namun Bahasa Melayu pulak bagus untuk perkembangan Bangsa Malaysia... tapi kalau lu nak suruh orang mengelombangkan Bahasa Melayu sudah semestinya lu lah terlebih dahulu menggunakan Bahasa Melayu dalam nama lu dan dalam keluarga lu... atau itu semua hanya penipuan lu bagi meraih sentimen Orang Melayu terutama penyokong Umno... kononya lu lah nampak Patriotik dan Semangat Kebangsaan ke... kah kah kah !.

Sebenarnya bukan salah rakyat terutama nya Bangsa Bukan Melayu dalam Negara ini apabila mereka kurang menggunakan Bahasa Melayu didalam kehidupan harian mereka seperti di Negara Indonesia dengan Bahasa Indonesia nya atau pun Negara Thailand dengan Bahasa Thialand nya... kenapa ???... kerana Pemimpin Negara tersebut lebih mengutamakan penggunaan Bahasa Negara masing-masing dalam urusan harian mahu pun Negara... cuba lu orang tengok pula sidang akhbar Pemimpin Malaysia terutamanya Pemimpin Umno... bersembur-sembur air liur beb nak mencamporkan Bahasa Melayu dengan Bahasa Inggeris... kah kah kah !.

Ini lah yang terjadi di dalam Negara Malaysia yang pemimpin nya hanya mengutamakan Bahasa Melayu apabila terdesak untuk meraih semangat perkauman dari orang-orang Melayu teutamanya penyokong Umno yang membabi buta... sebab itu satu demi satu Penamaan sesuatu tempat diubah dari Bahasa Melayu ke bahasa Inggeris Penjajah kononya untuk menampakan kecangihan dan keglobalan pada fikiran Pemimpin Umno...  Gua bagi contoh kat lu orang penyokong Umno... umpamanya perkataan Pudu Raya kepada perkataan Pudu Central... 

Apa kurang nya perkataan Raya... yang selalu mengambarkan sesuatu yang Gah dalam sesuatu Benda atau pun Perayaan... umpamanya Jalan Raya... Bunga Raya... Hari Raya... kenapa tak ditukarkan kepada Jalan Central... Bunga Central atau pun Hari Central... itu lah Gua cakap jangan jadi Munafik beb... dan apa perlu nya di tukarkan perkataan Pudu Raya kepada Pudu Central... kalau lu orang nak gunakan bahasa Inggeris tak salah apakan lagi bahasa itu adalah bahasa keturunan yang melahirkan Umno iaitu Inggeris Penjajah... tapi  jangan dijadikan Isu Bahasa Melayu seolah-olah lu orang betul... sedangkan yang tak betulnya adalah lu orang... kah kah kah !.

Jangan nak cakap lah pasal ptriotik lah... semangat kebangsaan lah, semangat kemelayuan lah kalau Parti Umno sendiri menggunakan Bahasa Inggeris Penjajah... dan jangan juga salahkan Rakyat terutama Mereka yang bukan keturunan Melayu jikalau nereka lebih senang menjalankan urusan dalam Bahasa Ibuanda mereka... sedangkan Parti yang mengaku sebagai Pejuang Bangsa Melayu dan memperjuangkan Bahasa Melayu pun... tapi menggunakan bahasa Inggeris Penjajah sebagai jenama Parti seperti UMNO (United Malays Natiional Organisation)... kah kah kah !. [sumber klik sini]


hemmmmm..... yang lebih lawak lagi  beb apabila tun madey dengan slogan pandang ke timur yang menfokuskan negara seperti jepun... yang mana segala pembelajaran negara jepun adalah dalam bahasa jepun... dan mereka menjadi negara maju dengan bahasa jepun mereka... selepas lebih sepuluh tahun slogan pandang ketimur di jalankan... tiba-tiba beliau mengubah sistem pelajaran negara dangan PPSMI... tak ke lawak namanya... kah kah kah... umporno perkasam jati... betul-betul meloyakan heeeee... A B U.

3 ulasan:

  1. U.M.N.O kalau nak dimelayukan jadi apa?
    cadangan.1. ulama muda nipu orang
    cadangan.2. untuk mamak nipu orang
    cadangan.3.untuk manusia nipu orang

    ada cadangan lain yang lebih baik???

    BalasPadam
  2. Gua ada pun ada dua cadangan bro...
    1.Untuk Melayu No Otak
    2.Untuk Munafik No Otak
    kah kah kah....

    BalasPadam
  3. Patutlah majoriti rakyat Malaysia semakin kaya.

    BalasPadam

Lu orang boleh tulis apa yang Lu orang rasa nak tulis... tetapi semestinya apa yang Lu orang tulis tu Lu orang lah yang bertanggongjawap... gua tulis gua yang tanggong tak kan Lu orang tulis gua pulak nak tanggong... itu tak adil nama nya beb... kah kah kah....